Bersama Selamanyaaa....

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Pregnancy tickers

14 March, 2012

Cambodia Hari 4 Part 1- Siem Reap Ke Phnom Penh (Sedih!)

Seawal 7.45pagi kami turun untuk settle bayaran bilik hotel segala.  Takut terlambat settle nanti susah juga.  Aku turun dulu & masa tu driver sudah tiba. 

Bun Seda Angkor Villa (1minute ++ walking distance to Night Market) tapi not recommended~
 
Aku bayar terus tambang untuk selama 3hari kami menggunakan servis tuk tuk Nasir & Salim.  Aku berdoa mereka tak kira depan aku sebab malu le kalu tengok tips tak seberapa tu.  Nasib baiklah aku dapat beberapa notes Riel maka aku bagi sebagai tips je la. 
  Dari kamera hp driver ku (hp ku pun tak ada kamera hihi)

Masa nak bayar hotel,  orang hotel tulis $20/nite.. aku keliru, sebab patut $19/nite.. apa lagi minta tolong Salim lah.  Berkerut-kerut muka orang hotel tu macam tak nak bagi $19 pula tapi sudahnya beri juga lepas Salim explain cong ceng cong ceng bahasa dorang. 

  Sebelum naik van.. aku tidak sedar kopi ku di mana masa angkut brg ke van (cerita kopi lg ahahha)

Aku mintak resit tapi mereka kata “it’s ok, i write in my book because we don’t have receipt”  Lol, aku minta bukan untuk rujukan buku mereka, tapi untuk rujukan aku la isk payah sungguh! 

 Driver kami- from left bro Nasir & his brother Salim :)

 Resit hotel

Sebagai kenangan, aku bergambar dengan mereka. Sedih aku masa tu, ye lah orang dah bagi servis bagus + driver pun baik gila.  Masa van sampai 8.35pg tu, Salim & Nasir tolong angkut beg kami ke dalam van.  Salim siap cakap kalau dia ada buat salah silap sepanjang 3hari tu, dia minta maaf & dia mintak aku promote tuk tuk mereka.  Ala kenapalah cakap macam tu?   So aku cakap samalah aku pun.. aku kata dia tak ada buat salah apa-apapun. 

 Puok Puok mano nih? :P 

 Sumbat selagi boleh.. ni sikit je.. ada lg ramai aku tgk hehe

Aku beri dia sedikit makanan yang aku bawa untuk bagi anak-anak dia.  Amiza pun bagi juga kat Nasir.. ok lah, win win situation.. both dapat J  Masa van nak gerak tu siap bye-bye, sedih gila aku (walaupun Salim & Nasir tak sedih & tak hairan nak sedih-sedih pun heheh).

 Transit (van) yang kami naik.
Company Seila Angkor rasanya (mls nak selak album resit) :p

Lepas 10minit van gerak, singgah pula di 1tempat untuk ambil penumpang juga which is 5orang orang putih (dari cara cakap German).. 2perempuan & 3lelaki.  Semua veteran, just balas-balas senyum.  Gigih & gagah juga mereka travel.  Aku rasa orang Malaysia pun tak ramai yang nak travel backpack segala bagai bila dah umur begitu (ada tapi tak ramai kot). 

 Kemudian, singgah pula ambil 1famili yang bawa anak kecil.  Aku rasa budak-budak ni termasuk aku sudah risau, ye lah penumpang baby aku agak umur 8 9bulan? Harus la meraung nanti.  Tapi nasib baik tak ada.  Kiut budaknya, kami usik-usik dia lah. 
 
 Buah cempelakkkk di kampung thommm?

 Baru balik sekolah  (awal lagi masa ni, belum pukul 12 pun lagi hmmm)

Kami happy & orang putihtu pun happy sebab driver van tu pandu laju gila.. boleh tahap kecut perutlah (aku drive laju aku tak takut tapi bila orang drive laju aku takut weiii).  Bila dah jauh perjalanan, bagun tidur bangun tidur aje lah.  Van berhenti dalam 20minit di perhentian betul-betul depan Kampung Thom Market (kampung Pol Pot yang super zalim / kejam tu) & kami decide untuk pergi toilet terus sebab tak tahu sampai Phnom Penh pukul berapa kalau ikut traffic jalan tu.

 Ganah la budok-budok sekolah sana, takut aku kekeke

 Bila sambung perjalanan, sempat snap gambar-gambar pemandangan di Kemboja.  Memang daif lah, susah nak cakap (rasanya ada cakap dalam 1st entry hehe).  Masa lalu depan sekolah-sekolah pun, tak macam rupa sekolah.. buruk sangat + berdebu macam bangunan yang dah lama kena tinggal.  Tengok budak-budak sekolah pun macam tak pentingkan uniform sekolah.  Ada yang suka hati pakai selipar, pakai sport shoes, pakai jeans ketat la.. huiii.  Tapi tak apa, yang penting pergi sekolah kan?

 Their house
 Jalan rosak (kot)

Setelah 5jam 5minit perjalanan dari Siem Reap, maka sampailah kami di Phnom Penh jam 1.35pm. Kalau kami tahu awal-awal, kami naik van je dari Phnom Penh ke Siem Reap.. baru $10.. lagi laju dari bas yang hampir 7jam tu.  Turun van je, berkerumunlah driver tuk-tuk mencari penumpang tapi kami tak mahu sebab kalau tengok dari map, dekat sangat hotel tu.. boleh walking distance je.  Berhenti tanya ayah baby yang sama van tu di mana The Angkor International Hotel.  Dia suruh jalan ke lorong sebelah tu jah.  Jalan punya jalan.. that’s it!  Less 10minutes dah sampai, nasib tak naik tuk tuk.. kalau tak kena pancung & mesti dorang bawa ke jalan jauh dulu.
 Kami terus check in.  Tengok dari lobby, not bad lah (tak snap gambar).  Kami ambil triple room- double bed & single bed (aku amik katil single sebab aku suka sepah-sepahkan barang jadi sebelum aku nyusahkan orang lain tengok barang aku, baik aku sepahkan katil aku jah) :p Si Faridah & Kashaz awal-awal lagi cilok shampoo/sabun hotel hahah hampeh, nasib baik aku tak minat nak ambil sebab rumah pun sudah banyak barang. Channel tv pula macam biasa.. ada berpuluh-puluh channel tapi sudahya tengok kartun sebab tak tahu nak tengok cerita apa hehe.
 Gering gersang

Lepak-lepak jap, aku sms Salim beritahu yang kami dah sampai.  Dan-dan itu juga Salim call & dia kata alhamdulillah selamat sampai & aku pun say thanks la sebab beli tiket van, cepat sikit sampai (nak tahu kenapa dia tak pernah balas sms aku?  Tunggguuu.. haha).  Tu pun nak beritahu, kekekek saje jah la.. nak bagitahu pun tak tak boleh? :P  
 The Angkor International Hotel (hasil google) 
 Inilah almari nya.. macam duk kampung betul ni.. dapat rak pakaian macam dulu-dulu haha.  Tak ada langsung almari pakaian bertutup tu, hmmm


Kami decide untuk keluar makan pada pukul 2.15petang.  Bersambung!

10 comments:

  1. mesti Nasir dan salim ni sangat baik kan...sampai terkesan sekali di hati.

    olohh...budok skoloh dok paka baju ko? ganah2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul.. sgt sgt sgt baik kak heheh (@ maybe sbb sy deal dgn dorg sebelum gi sana lagi).
      Sampai sekarang pun sy masih contact dgn dorg ;)

      Hhahaha tu la ganah2 budok2 sekolah denun huhuh

      Delete
  2. ari tu sy pakai bus dlm 6jam dr SR ke PP.... uhuhhu.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooh naik bas ehehe kami serik naik bas.. dkt 7jam.. rasa mcm 15jam ekekekek.

      Delete
  3. puok.... hahahaha.... pelik pelik...

    ReplyDelete
  4. sedihnya aku nengok budak-budak pi sekolah mcm tu... x der kasut sekolah pun daif jer... tingginya keazaman diorg utk carik ilmu... huwaaaa.....

    kalu anak aku kasut sekolah ada tp x basuh leh plak carik alasan x nak pi sekolah....ieieieie... geram betul... ku rasa mmg nak kene bagi anak aku nengok derang yg hidup kat sini br dia taw nak belajar bersyukur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. farah- eh, ko dah kawen eh?
      sbb view gambo kat fb.. mcm bnyak gamba ko solo jah huhu.

      Ada gak dorg gi sekolah siap pakai anting2, mekap, naik scooter, beg pink (pempuan).
      Mcm2 la hehe.. rasanya dorg mmg tak pentingkan sgt rules uniform tu.. yg penting ilmu harus di cari.
      Aku rasa kat sana pun.. nak sekolah.. gi lah, taknak gi sekolah tak pyh gi.. rasanya lah (tak ingat sape ckp).
      Tp aku hairan dorg blk sekolah awl.
      Takkan start sesi sekolah 6.30pg kot sbb 11pg ++ dah blk?
      Kita kat mesia nih kurang2 1pm abis sekolah huhu.

      Hahahah biasalah budak2 kalu dah biasa idup senang.. mcm2 bg alasan taknak gi sekolah.

      Kalu ko willing nak bwk brg2 terpakai.. bawak je lah, sedekah kat anak2 di sana.
      (aku nyesal tak buat dulu).

      Delete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ait kenapa delete komen tu?
      Me still buleh baca notification tu kat emel ehe.
      Saya sudah buat entry contact number driver tuk tuk :-)

      Delete