Bersama Selamanyaaa....

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Pregnancy tickers

26 July, 2013

Bunga Bakawali- Misteriiii!

Bulan lepas saya teman abam pergi mengurut sebab dia sakit belakang / pinggang / kaki.
Kerja kuat sangat tu he he he!
Kalau nak mengurut / rawatan tradisional / rawatan misteri ke apa ke.. start 9mlm sehingga pesakit balik (tak kire la 3 4pagi pun!)
Saya pernah pergi sana dengan arwah mami & arwah che su 2 3x pada tahun lepas kot.
Tak ingatlah bile!
Lepas mengurut, so kami nak balik.
Masa kat tangga tu, rasa MACAM WANGIIII je.
So tiba-tiba perawat tu turun.  Katanya "itulah bau bunga bakawali.. dia kembang malam je.. tak semua orang tanam menjadi.. orang tertentu je jadi.  Kalau awak-awak semua duk tengok bunga ni kembang, meme tak akan kembang la.  Tapi sekali awak berpaling tempat lain walau 4 5 saat.. tengok balik bunga ni.. dah kembang!"  Fuuu misteri hokeeey!
Masa tu jam hampir 12mlm.  Makin lama bakawali tu akan makin wangi & makin kembang.
Lepas tu perawat tu kata "bakawali ni ada gu (geng)"  pastu dia pun masuk umah amik batu permata seketul.  Dan-dan aku nak amik gambo, dia terus sorok huhu.  Katanya "batu ni bukan dari sini"  So aku tak berapa paham BUKAN DARI SINI maksudnya BUKAN DARI MALAYSIA @ BUKAN DARI ALAM NI?  Ntah, tak tanya pulak!
Tiba-tiba perawat tu bagi bakawali tu kat abam.
Apa lagi, kami amik le wat balik.
Yang bestnya FIL, bapak saudara abam pun tak pernah tengok bunga bakawali ni.. tu le 1st time dorg tgk heee.

Dlm kereta duk bau-bau bunga ni, seriyus wangi!
Balik tu, bakawali makin kembang.. time ni le nak amik gambo sbb pagi esoknya, bakawali ni dah kuncup :-)
Sekarang saya masih simpan.. masih lembab kelopaknya, tak kering langsung.  Kalau sentuh, rasa mcm sentuh kain lembab :-)

12 comments:

  1. dekdaa, sya ni wlau dh tua bgka, tpi tk prnah tengok bakawali live.tengok tv ada la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eheheeh mana ada bangka kak.. bingka ye la kot kekekek larikkk :P
      Tu la ramai yg tak tgk lg.

      Delete
  2. dekdaa,
    mcm mana rupa pokok nye eh..sekali pandang macam bunga cempaka
    Ini pun festime JM tahu akan keujudnan bunga nih..mmg besar bila kembang yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr tak tahu pulak rupa pokoknya cemana sbb masa perawat tu gi petik, kat pokok apa tak nampak sbb mlm.
      Bkn ke bunga cempaka tu kecik? ehehehe failed dgn bunga2 ni.

      Delete
  3. nampak syanteks gilo bunga tuh..subhanallah...,, tapi bila teringat lagu bakawali nyanyian elly mazlein iols nak gelak...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ah meme shantiks.. besar jgk kaedahnya.
      Lagu elly mazlein? hahahaha meme lawok!

      Delete
  4. akak pun tak pernah tgk dik...jakun jab...huhuhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 la kita rasa jakun naaa? hihi.

      Delete
  5. eee.... misterinya, tak seram ke? saya pun tak pernah tengok bunga bakawali ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. seram kalu duk sorang2 hahaha.
      tak tau nak ckp, rasa biasa je kot :-)

      Delete
  6. Bunga bakawali sering dikaitkan dengan pontianak yang keluar waktu malam. Hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahahaha tu la pasal.. ingat pulak harum sundal malam.
      Rasanya ni jgk bunga nya :D

      Delete